L’Impost sobre el Patrimoni (IP) és un tribut que grava el patrimoni net de les persones físiques, entenent que constitueix el patrimoni net el conjunt de béns i drets de contingut econòmic de què s’és titular, amb deducció de les càrregues i gravàmens que disminueixin el seu valor.
Aquest impost és rigorosament individual (no hi ha tributació conjunta de la unitat familiar), es merita el dia 31 de desembre de cada any i afecta el patrimoni de qui sigui titular el subjecte passiu en aquesta data. El termini de presentació de les declaracions de l’IP és el comprès entre els dies 6 d’abril i 30 de juny de 2022, ambdós inclosos. A continuació passem a explicar algunes de les peculiaritats d’aquest impost.
Qui està obligat a declarar l’IP?
Estan obligats a presentar l’IP aquells residents o no residents a Espanya -en aquest últim cas, pels béns i drets situats en territori espanyol- dels quals l’impost resulti a ingressar, o quan, malgrat resultar zero, el valor total dels seus béns i drets -valorats segons la normativa de l’IP- superi els 2 milions d’euros.
Com es calcula l’IP?
L’IP està cedit per complet a les comunitats autònomes. Elles són les que s’encarreguen de regular el mínim exempt, el tipus de gravamen, les bonificacions i la quota a abonar.
Per calcular l’IP a Catalunya hem de seguir els següents passos:

Invertir en immobiliari tenint en compte la rendibilitat
A l’hora de plantejar-se una inversió immobiliària, cal tenir en compte les despeses totals que implica augmentar el nostre patrimoni per tal de calcular amb més exactitud la rendibilitat de l’operació. Entre aquestes despeses totals trobem l’Impost de Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, l’Impost del Patrimoni, l’Impost de Béns Immobles o qualsevol altra despesa a assumir per part del propietari pel simple fet de tenir un pis en propietat.
El valor de referència s’aplicarà en l’Impost sobre el Patrimoni per valorar tots els immobles que s’adquireixin a partir de l’1 de gener de 2022 i aquest criteri de valoració pot suposar un increment considerable en la tributació d’aquest Impost, que no oblidem que s’haurà de pagar anualment.
Les noves mesures sobre arrendaments, desnonaments i estabilitat dels contractes no van superar la votació parlamentària de divendres. El Congrés dels Diputats va acordar, per tant, la derogació dels dos reials decrets llei, que es va publicar oficialment al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE). BOE-A-2026-20526: Derogació del Reial decret llei 26/2026 BOE-A-2026-20527: Derogació del Reial […]
...
Totes les Cambres de la Propietat Urbanes de Catalunya considerem que el Govern ha tornat a carregar sobre els propietaris privats una part creixent de la política social d’habitatge i que ha introduït, per la via excepcional del Reial decret llei, modificacions de gran abast en el règim dels arrendaments urbans. La solució al problema […]
...
La Fundació Atrium Artis, organitza una nova exposició a la sala d’exposicions de la Cambra de la Propietat Urbana de Girona (C/Ciutadans, 12, Girona). La inauguració serà aquest dijous 1 d’octubre a les 19 h i comptarà amb la presència d’Antoni Bou, president de la Fundació Atrium Artis i de Miquel Costa, gerent de la […]
...
La Sala Contenciosa-Administrativa del Tribunal Suprem ha desestimat el recurs de cassació de la Generalitat de Catalunya i ha confirmat la doctrina, ja avalada pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, que impedeix divulgar el nom de les persones jurídiques que tenen la condició de grans tenidors d’habitatge. Aquest fet parteix de la petició d’una […]
...