El 9 de novembre, es va publicar al BOE el Real Decret-Llei 26/2021, “de 8 de novembre, pel qual s’adapta el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, a la recent jurisprudència del Tribunal Constitucional respecte de l’Impost sobre l’Increment de Valor dels Terrenys de Naturalesa Urbana”.
Així, molt abans de l’esperat i sense la més que desitjable tramitació parlamentària, el govern ha volgut garantir els ingressos dels Ajuntaments que veien perillar una font bàsica de finançament.
Des de quan s’aplicarà la nova normativa?
La seva entrada en vigor es produirà l’endemà de la seva publicació, és a dir, el passat 10 de novembre, i tot i que els ajuntaments hauran d’adaptar les seves ordenances fiscals en els propers 6 mesos, entretant podran liquidar l’impost d’acord amb el que s’estableix al Decret-Llei.
Tindrà caràcter retroactiu?
No, no tindrà efectes retroactius, per la qual cosa les operacions dutes a terme entre el 26/10/2021 i la publicació del Reial decret llei no se subjectaran a l’esmentat impost de caràcter municipal.
Quins canvis s’introdueixen?
Els dos sistemes que s’articulen, són l’anomenat objectiu i el que respón a la plusvàlua realment generada.
Aquests càlculs podran ser objecte de comprovació per part dels ajuntaments, d’acord amb una novetat que introdueix la norma.
Hauré de tributar encara que no hi hagi un guany patrimonial?
No. El Reial decret llei també dóna compliment al mandat del Tribunal Constitucional en la seva sentència 59/2017 de no sotmetre a tributació aquelles situacions d’inexistència d’increment de valor dels terrenys. Per a això, s’introdueix un nou supòsit de no subjecció a l’impost per a les operacions en què es constati, a instàncies del contribuent, que no s’ha obtingut un increment de valor.
Que hauré de fer per no tributar en cas de no tenir guany patrimonial?
L’interessat haurà d’acreditar la inexistència d’increment de valor tot declarant la transmissió, i haurà d’aportar tots els documents relatius a la transmissió i l’adquisició. Per a constatar la inexistència d’increment de valor, com a valor de transmissió o d’adquisició es prendrà el que sigui major d’entre el que consti en el títol que documenti l’operació o el comprovat, en el seu cas, per l’Administració Tributària, d’acord amb la nova facultat que s’atorga als ajuntaments.
Les noves mesures sobre arrendaments, desnonaments i estabilitat dels contractes no van superar la votació parlamentària de divendres. El Congrés dels Diputats va acordar, per tant, la derogació dels dos reials decrets llei, que es va publicar oficialment al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE). BOE-A-2026-20526: Derogació del Reial decret llei 26/2026 BOE-A-2026-20527: Derogació del Reial […]
...
Totes les Cambres de la Propietat Urbanes de Catalunya considerem que el Govern ha tornat a carregar sobre els propietaris privats una part creixent de la política social d’habitatge i que ha introduït, per la via excepcional del Reial decret llei, modificacions de gran abast en el règim dels arrendaments urbans. La solució al problema […]
...
La Fundació Atrium Artis, organitza una nova exposició a la sala d’exposicions de la Cambra de la Propietat Urbana de Girona (C/Ciutadans, 12, Girona). La inauguració serà aquest dijous 1 d’octubre a les 19 h i comptarà amb la presència d’Antoni Bou, president de la Fundació Atrium Artis i de Miquel Costa, gerent de la […]
...
La Sala Contenciosa-Administrativa del Tribunal Suprem ha desestimat el recurs de cassació de la Generalitat de Catalunya i ha confirmat la doctrina, ja avalada pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, que impedeix divulgar el nom de les persones jurídiques que tenen la condició de grans tenidors d’habitatge. Aquest fet parteix de la petició d’una […]
...