
La nova Llei pel dret a l’habitatge recull mesures de caràcter fiscal que afecten l’impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) i l’impost sobre béns immobles (IBI). En concret, aquestes mesures plantegen canvis en els incentius fiscals als propietaris a l’IRPF, aspecte que provocarà o bé que el propietari a l’hora de llogar decideixi cobrar més al llogater havent de pagar més a Hisenda, o bé rebaixar el lloguer i, per tant, pagar menys a l’Agència Tributària. Aquesta mesura és un mecanisme per intentar augmentar l’oferta d’habitatge de lloguer.
Aquestes són les principals novetats que comporten aquestes mesures fiscals:
Des de l’any 1999, l’arrendador gaudeix d’un règim fiscal molt beneficiós: pot reduir la seva renda immobiliària el 60% si lloga l’immoble per ser un habitatge habitual.
A partir de l’1 de gener de 2024, per als contractes d’arrendament d’immobles destinats a habitatge habitual formalitzats a partir del 26 de maig de 2023, es rebaixa aquesta reducció al 50%.
No obstant això, val a dir que la reducció pot augmentar si es donen les següents circumstàncies:
Règim transitori
Per als contractes d’arrendament d’habitatge formalitzats abans del 26 de maig de 2023 continuarà sent aplicable la reducció del 60% als rendiments nets del lloguer.
Abans de l’aprovació de la Llei pel dret a l’habitatge, els Ajuntaments ja podien exigir un recàrrec de fins al 50% de la quota líquida de l’IBI als immobles d’ús residencial que es troben desocupats. A partir de l’entrada en vigor d’aquesta Llei:
Els recàrrecs no podran aplicar-se fins que l’Ajuntament hagi formalitzat la corresponent declaració de desocupació dels immobles afectats, prèvia audiència del contribuent.
Entre les causes justificades de desocupació temporal que impedeixen l’aplicació dels recàrrecs trobem les següents:
El Consell de Ministres va recuperar ahir bona part de les mesures rebutjades pel Congrés només quatre dies després de la seva derogació. El Govern va aprovar ahir, dia 6 d’octubre de 2026, dos nous reials decrets llei en matèria d’habitatge. Aquests recuperen bona part de les mesures dels RDL 26/2026 i 27/2026, rebutjats pel […]
...
Des del 3 d’octubre de 2026, si vols vendre o llogar un habitatge a Catalunya, has de lliurar un certificat de presència o absència d’amiant. No fer-ho pot comportar multes d’entre 100 i 3.000€. La Llei 8/2026, de 2 de juliol, de l’erradicació de l’amiant, és la primera norma catalana que regula de manera integral […]
...
Les noves mesures sobre arrendaments, desnonaments i estabilitat dels contractes no van superar la votació parlamentària de divendres. El Congrés dels Diputats va acordar, per tant, la derogació dels dos reials decrets llei, que es va publicar oficialment al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE). BOE-A-2026-20526: Derogació del Reial decret llei 26/2026 BOE-A-2026-20527: Derogació del Reial […]
...
Totes les Cambres de la Propietat Urbanes de Catalunya considerem que el Govern ha tornat a carregar sobre els propietaris privats una part creixent de la política social d’habitatge i que ha introduït, per la via excepcional del Reial decret llei, modificacions de gran abast en el règim dels arrendaments urbans. La solució al problema […]
...