
El passat 14 d’octubre es va publicar al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) una Ordre Ministerial per la qual es va aprovar un factor de minoració dels valors de referència dels immobles, que serà d’aplicació per l’exercici fiscal de 2024.
Per entendre a quins impostos afecta aquest factor, és necessari tenir clars alguns conceptes:
El valor de referència es determina, any a any, per la Direcció General del Cadastre per cada immoble prenent com a base el resultat de totes les compravendes realitzades davant de notari o inscrites en el Registre de la Propietat, sense que pugui ultrapassar mai el valor de mercat dels immobles.
El valor de referència serveix com a base per a la determinació dels impostos a pagar en els supòsits de les transmissions d’immobles (compravendes i successions i/o donacions).
És un element clau, tant pels compradors com pels venedors, ja que és el valor pel qual s’ha de tributar en la transmissió d’una propietat. Es podria assimilar a un valor mínim fiscal per declarar els impostos.
El valor de referència és un valor calculat pel Cadastre Immobiliari que pren com a base la transmissió d’immobles del mateix tipus durant l’exercici anterior. Per tant, el valor de referència assignat a 2023 es calcularà segons les compravendes realitzades durant l’any 2022.
El valor de mercat representa el valor més probable pel qual es vendrà una propietat en funció del mercat i de l’estat de l’immoble. Pot ser determinat per un taxador col·legiat.
Els valors de referència dels immobles estan disponibles a la Seu Electrònica del Cadastre (www.sedecatastro.gob.es), des del dia 1 de gener del 2022.
En aquesta consulta, els titulars dels béns immobles poden conèixer els elements que s’han aplicat per l’aplicació del valor de referència d’un determinat immoble.
Tal com s’ha exposat a l’inici d’aquest escrit, els valors de referència es determinen any a any. En la determinació anual d’aquests valors es té en compte la descripció actualitzada de cada immoble. S’aplicarà el valor o factor de minoració que, per l’any 2024, serà del 0,9, per garantir que el valor de referència no ultrapassi el valor de mercat, tal com exposa la normativa d’aplicació.
En els supòsits de transmissions de béns immobles la base de l’impost ve constituïda, tal com s’ha especificat, pel valor de referència previst a la normativa del cadastre. No obstant això, pot ser que l’obligat al pagament de l’impost no estigui d’acord amb el valor imposat a l’immoble. En aquests supòsits, el valor de referència podrà ser impugnat:
En primer lloc, es podrà recórrer la liquidació que realitzi l’Administració Tributària mitjançant la interposició d’un recurs de reposició.
En segon lloc, també es podrà recórrer quan l’interessat hagi realitzat l’autoliquidació de l’impost i consideri que el valor de referència ha perjudicat els seus interessos. En aquest cas, podria presentar una sol·licitud de rectificació de l’impost pagat, indicant les al·legacions que consideri oportunes i l’Administració podrà esmenar el valor. Això es podria donar, entre d’altres, en aquells casos en els que l’estat de l’habitatge requerís de reformes i això reduís el seu valor.
El Consell de Ministres va recuperar ahir bona part de les mesures rebutjades pel Congrés només quatre dies després de la seva derogació. El Govern va aprovar ahir, dia 6 d’octubre de 2026, dos nous reials decrets llei en matèria d’habitatge. Aquests recuperen bona part de les mesures dels RDL 26/2026 i 27/2026, rebutjats pel […]
...
Des del 3 d’octubre de 2026, si vols vendre o llogar un habitatge a Catalunya, has de lliurar un certificat de presència o absència d’amiant. No fer-ho pot comportar multes d’entre 100 i 3.000€. La Llei 8/2026, de 2 de juliol, de l’erradicació de l’amiant, és la primera norma catalana que regula de manera integral […]
...
Les noves mesures sobre arrendaments, desnonaments i estabilitat dels contractes no van superar la votació parlamentària de divendres. El Congrés dels Diputats va acordar, per tant, la derogació dels dos reials decrets llei, que es va publicar oficialment al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE). BOE-A-2026-20526: Derogació del Reial decret llei 26/2026 BOE-A-2026-20527: Derogació del Reial […]
...
Totes les Cambres de la Propietat Urbanes de Catalunya considerem que el Govern ha tornat a carregar sobre els propietaris privats una part creixent de la política social d’habitatge i que ha introduït, per la via excepcional del Reial decret llei, modificacions de gran abast en el règim dels arrendaments urbans. La solució al problema […]
...