
L’IRPF és l’únic que han d’abonar els pares, que són els donants, mentre que els altres dos impostos van a càrrec dels fills, que són els beneficiaris de la donació. Per tant, si es vol donar un pis als fills es necessita dur a terme uns tràmits legals, els quals evitaran futures sancions econòmiques.
Aquest impost varia segons la comunitat autonòmica on estigui ubicat l’immoble. En el cas que el bé immoble es trobi a Catalunya, l’impost a pagar en cas de donació és diferent en funció del grau de parentesc entre el donant i el donatari. A Catalunya, les reduccions fiscals són més favorables en casos de parentesc primer grau (quan la donació és de pares a fills) que en graus de parentesc més llunyans. Aquest impost també depèn de l’edat de la persona que rep la donació i de si es tracta o no del primer habitatge habitual del donatari. Per a tramitar aquest impost, s’ha de presentar la declaració de l’impost sobre successions i donacions, amb el model 651.
Aquest impost és diferent a cada municipi, ja que depèn del valor cadastral del sòl i de l’antiguitat, és a dir, dels temps que fa que el donant és el titular de l’habitatge.
Aquest impost afecta al donant, qui ha de declarar la donació a la declaració de la renda i li pot generar un guany patrimonial en funció del preu d’adquisició i del valor del immoble en el moment de la donació. No obstant això, hi ha beneficis fiscals per a persones majors de 65 anys que donin el seu habitatge habitual.
A més, cal tenir en compte que el termini per pagar i per presentar tota la documentació és d’un mes a partir de la data de l’acte o del contracte.
El Consell de Ministres va recuperar ahir bona part de les mesures rebutjades pel Congrés només quatre dies després de la seva derogació. El Govern va aprovar ahir, dia 6 d’octubre de 2026, dos nous reials decrets llei en matèria d’habitatge. Aquests recuperen bona part de les mesures dels RDL 26/2026 i 27/2026, rebutjats pel […]
...
Des del 3 d’octubre de 2026, si vols vendre o llogar un habitatge a Catalunya, has de lliurar un certificat de presència o absència d’amiant. No fer-ho pot comportar multes d’entre 100 i 3.000€. La Llei 8/2026, de 2 de juliol, de l’erradicació de l’amiant, és la primera norma catalana que regula de manera integral […]
...
Les noves mesures sobre arrendaments, desnonaments i estabilitat dels contractes no van superar la votació parlamentària de divendres. El Congrés dels Diputats va acordar, per tant, la derogació dels dos reials decrets llei, que es va publicar oficialment al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE). BOE-A-2026-20526: Derogació del Reial decret llei 26/2026 BOE-A-2026-20527: Derogació del Reial […]
...
Totes les Cambres de la Propietat Urbanes de Catalunya considerem que el Govern ha tornat a carregar sobre els propietaris privats una part creixent de la política social d’habitatge i que ha introduït, per la via excepcional del Reial decret llei, modificacions de gran abast en el règim dels arrendaments urbans. La solució al problema […]
...