En aquest article us oferim informació sobre les obligacions fiscals que han d’assumir les Comunitats de Propietaris, que presenten novetats en relació a l’any passat. La més important la que avança un mes el model 184.
Operacions amb tercers
Una normativa de l’any 2013 va determinar que les comunitats de propietaris quedaven obligades a presentar la declaració d’operacions amb tercers (model 347). S’ha de presentar obligatòriament el pròxim febrer amb les dades econòmiques corresponents a l’any 2017.
Quines comunitats hauran de fer la declaració?
Totes les que el 2017 hagin fet operacions amb terceres persones per import superior als 3.005,06 € (pagaments a proveïdors, subvencions rebudes, i d’altres).
Què s’ha d’incloure en la declaració?
La comunitat ha d’incloure en la declaració els pagaments fets per a adquisicions de béns i serveis que, realitzades amb un mateix proveïdor, superin els 3.005 € anuals. També ha d’incloure-hi les subvencions rebudes, sigui quin sigui el seu import.
Què no s’ha d’incloure en la declaració?
No s’han d’incloure aquelles adquisicions que representin un consum per a la comunitat de propietaris; com ara el subministrament elèctric, el de combustible, el d’aigua i l’assegurança comunitària.
Atribució de rendes
La normativa fiscal considera les comunitats com a entitats en règim d’atribució de rendes, i tenen la condició d’obligats tributaris quan realitzen activitats tals com lloguer de locals propis o un terrat per a anuncis de tercers, antenes de telefonia mòbil, etc…
Si es donen aquests supòsits, la comunitat ha de presentar cada any (a banda de l’IVA trimestral i anual, si s’escau) el model 184 d’atribució de rendes, sempre que l’import superi els 3.000 €.
Aquest model comprèn les rendes relatives a l’IRPF que s’han d’atribuir a cadascun dels propietaris en funció del seu coeficient de propietat, ja que les comunitats no tenen personalitat jurídica i cada propietari s’haurà d’imputar, pel que fa a la seva declaració de l’IRPF, la seva participació en les rendes obtingudes per la comunitat. La declaració es presentarà durant el termini comprès entre l’1 i el 31 de gener de 2018.
IVA
Cal tenir present que les esmentades operacions tributen per l’IVA. En conseqüència, s’han de presentar les declaracions trimestrals i anuals i s’ha de tenir present que de l’IVA que han suportat, només tindrà la consideració de deduïble aquell que sigui generat en factures d’actuacions relacionades amb l’obtenció d’ingressos.
Les noves mesures sobre arrendaments, desnonaments i estabilitat dels contractes no van superar la votació parlamentària de divendres. El Congrés dels Diputats va acordar, per tant, la derogació dels dos reials decrets llei, que es va publicar oficialment al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE). BOE-A-2026-20526: Derogació del Reial decret llei 26/2026 BOE-A-2026-20527: Derogació del Reial […]
...
Totes les Cambres de la Propietat Urbanes de Catalunya considerem que el Govern ha tornat a carregar sobre els propietaris privats una part creixent de la política social d’habitatge i que ha introduït, per la via excepcional del Reial decret llei, modificacions de gran abast en el règim dels arrendaments urbans. La solució al problema […]
...
La Fundació Atrium Artis, organitza una nova exposició a la sala d’exposicions de la Cambra de la Propietat Urbana de Girona (C/Ciutadans, 12, Girona). La inauguració serà aquest dijous 1 d’octubre a les 19 h i comptarà amb la presència d’Antoni Bou, president de la Fundació Atrium Artis i de Miquel Costa, gerent de la […]
...
La Sala Contenciosa-Administrativa del Tribunal Suprem ha desestimat el recurs de cassació de la Generalitat de Catalunya i ha confirmat la doctrina, ja avalada pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, que impedeix divulgar el nom de les persones jurídiques que tenen la condició de grans tenidors d’habitatge. Aquest fet parteix de la petició d’una […]
...