El Decret-Llei 21/2018 en el seu article 5è estableix que a partir de la seva entrada en vigor, que es va produir el 19 de desembre de 2018, els arrendaments subjectes a l’article 2 de la Llei d’Arrendaments Urbans (LAU), és a dir, els arrendaments d’habitatges destinats a habitatge habitual i permanent, segueixen estan subjectes a l’ITPiAJD però en queden exempts. A la pràctica suposa que caldrà seguir presentant l’autoliquidació de l’impost, si bé l’import a ingressar serà de 0€. Fins aquella data, als contractes d’arrendament d’habitatge els hi era aplicable el tipus impositiu del 0,5 % per ITP. Per la seva banda els avals continuaran pagant ITP, concretament un 1%.
Si bé se sap que els contractes d’arrendament estan subjectes a I’Impost de Transmissions Patrimonials (ITP), hi ha un desconeixement general pel fet que en el cas que el contracte d’arrendament contingui algun aval o fiançament d’un tercer, aquest acte també està subjecte a l’Impost Sobre Transmissions Patrimonials i de forma independent (la fiança legal -que és la que es diposita a la Cambra- no n’està subjecte a ITP).
El supòsit més habitual que ens trobarem són els contracte d’arrendament on posem, per exemple, que una persona (pare, mare, soci d’una empresa, etc…) avala (o fiança/garanteix) als arrendataris en el compliment de les obligacions derivades del contracte de lloguer. Aquesta fiança, aval o garantia personal està subjecte a l’ITPiAJD.
Les característiques d’aquesta tributació són les següents:
A la nostra web podreu trobar informació més amplia i detallada referent a com afecta l’ITP sobre els diferents contractes d’arrendament, en una secció que hem creat específicament i que podeu consultaraquí.
A les oficines de la Cambra de la Propietat és possible fer el dipòsit de la fiança i les autoliquidacions de l’Impost Sobre Transmissions Patrimonials per arrendaments d’habitatges, tant si contenen aval o fiançament de tercers com si no. A la Cambra hi podreu fer ambdós tràmits simultàniament, estalviant al propietari les gestions a l’Oficina Liquidadora de la Generalitat i a les entitats financeres per a la presentació i pagament de l’autoliquidació de l’impost.
L’Agència Tributària de Catalunya i el Consell General de Cambres de la Propietat Urbana de Catalunya tenen signat un conveni, pel qual es faculta a les Cambres a fer la presentació telemàtica de declaracions a tercers, també per a aquest impost (aquest servei té un cost de només 15 € pels socis (18€ per a no socis) IVA inclòs. Cal recordar que si hi ha aval s’han de fer dues autoliquidacions; en aquest cas el cost a assumir és per cada autoliquidació.
Des del 3 d’octubre de 2026, si vols vendre o llogar un habitatge a Catalunya, has de lliurar un certificat de presència o absència d’amiant. No fer-ho pot comportar multes d’entre 100 i 3.000€. La Llei 8/2026, de 2 de juliol, de l’erradicació de l’amiant, és la primera norma catalana que regula de manera integral […]
...
Les noves mesures sobre arrendaments, desnonaments i estabilitat dels contractes no van superar la votació parlamentària de divendres. El Congrés dels Diputats va acordar, per tant, la derogació dels dos reials decrets llei, que es va publicar oficialment al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE). BOE-A-2026-20526: Derogació del Reial decret llei 26/2026 BOE-A-2026-20527: Derogació del Reial […]
...
Totes les Cambres de la Propietat Urbanes de Catalunya considerem que el Govern ha tornat a carregar sobre els propietaris privats una part creixent de la política social d’habitatge i que ha introduït, per la via excepcional del Reial decret llei, modificacions de gran abast en el règim dels arrendaments urbans. La solució al problema […]
...
La Fundació Atrium Artis, organitza una nova exposició a la sala d’exposicions de la Cambra de la Propietat Urbana de Girona (C/Ciutadans, 12, Girona). La inauguració serà aquest dijous 1 d’octubre a les 19 h i comptarà amb la presència d’Antoni Bou, president de la Fundació Atrium Artis i de Miquel Costa, gerent de la […]
...