AGILITZACIÓ DELS PROCEDIMENTS JUDICIALS DE DESNONAMENT D’ARRENDATARIS QUE NO PAGUEN EL LLOGUER
La reforma introduïda per la Ley 37/2011, de 10 d’octubre
Per la meva experiència professional he pogut comprovar que una de les principals preocupacions que tenen els propietaris que volen llogar una vivenda és la relativa al temps que triguen els jutjats a "fer fora" (permeteu-me l’expressió) l’arrendatari que no paga el lloguer.
Si bé és cert que amb la darrera reforma legislativa introduïda per Llei 19/2009, de 23 de novembre es va aconseguir reduir els temps mig d’aquests procediments judicials; no és menys cert que aquesta durada continua essent excessiva (sobretot si ho comparem amb d’altres països del nostre entorn); essent una de les causes que desmotiva a molts propietaris (especialment a aquells que ja han hagut de passar per aquest tràmit) a posar els seus immobles en el mercat de lloguer, perjudicant-se així també als possibles demandants de pisos de lloguers (que veuen reduïda l’oferta de pisos en lloguer, amb el consegüent encariment de les rendes).
És per això que, com hem defensat sempre des de les Cambres de la Propietat Urbana, una de les mesures fonamentals per a fomentar els mercat de lloguer (no només en interès dels propietaris, sinó dels propis demandants de vivendes de lloguer, que no poden accedir a la compra d’habitatge) és agilitzar els tràmits judicials de desnonament en relació als arrendataris morosos. Així succeeix en la majoria de països del nostre entorn on els percentatges de gent que viu en pisos de lloguer, i no de propietat, són molts superiors al nostre; i on els polítics i els legisladors han vist clar que, un dels principals instruments per a incentivar que els propietaris posin els seus immobles en el mercat de lloguer (incrementat l’oferta i baixant els preus) és garantir-los un procediment judicial ràpid i àgil per a solucionar els casos de llogaters que no paguen la renta.
Davant aquest clamor social per part dels propietaris, s’acaba de publicar al BOE la Ley 37/2011, de 10 d’octubre de medidas de agilización procesal, amb la qual s’intenta, entre d’altres mesures, agilitar l’actual procediment judicial de desnonament dels arrendataris morosos.
La principal novetat introduïda per aquesta llei consisteix en que, una vegada presentada i admesa a tràmit la demanda judicial de desnonament per impagament de rentes, el Jutge ha de requerir al demandat perquè, en el termini de 10 dies, desallotgi l’immoble, pagui a l’actor o bé comparegui i al·legui, formulant escrit d’oposició, les raons per les que entén que no procedeix pagar la quantitat que se li reclama. Si el demandat no atén el requeriment ni s’oposa en la forma apuntada, el Secretari judicial dictarà resolució per la que es podrà procedir al desnonament en la data assenyalada, sense que s’hagi de celebrar judici.
Veiem, per tant, que en molt casos (en aquells en que el demandat no formuli oposició) no caldrà fer el tràmit de la vista de judici, amb la qual cosa es pretén fer més breu i agilitzar la durada total del procediment.
Òbviament, l’eficàcia d’aquesta nova reforma dependrà en bona part de com es dugui a terme la seva aplicació pràctica per part dels nostres Jutjats (principalment a l’hora de assenyalar la data per a la diligència de llançament, en els casos en que no hi hagi oposició i, per tant, no s’hagi de celebrar judici). Sens dubte, ens hagués agradat una reforma més ambiciosa, però és un pas més en l’ intent d’agilitzar aquests procediments.
Crec que també és important informar que, amb l’actual normativa, no cal esperar a que el llogater tingui varis mesos pendents de pagament per a poder interposar la demanda judicial de desnonament (sembla existir una “llegenda urbana” que cal esperar tres mesos): aquesta és pot interposar des del primer més d’impagament. La ràpida reacció davant les situacions d’impagament també pot reduir considerablement el termini total fins a recuperar de nou la possessió de l’immoble així com l’import total del deute (en la meva practica diària m’he trobat amb gent que quan m’han portat el seu cas perquè els possés la demanda judicial, ja els devien més d’un any!). Hem de pensar que aquest problemes quasi mai es resolen sols; deixar passar el temps sense fer res sol agreujar els problemes (deteriorament de l’immoble, increment del deute, retirada dels comptadors de subministres per les companyies, etc....).
Per últim no vull acabar aquest breu nota sense reiterar-vos el consell que, davant qualsevol dubte en tema de lloguers o impagament de rentes, consulteu amb els advocats d’aquesta Cambra de la Propietat Urbana per què us podem assessorar sobre quina és la millor solució per al vostre problema.
|
Un cop admesa a tràmit la demanda judicial per impagament el demandat té 10 dies per desallotjar l'immoble, pagar al propietari o comparèixer davant del jutge.
|